Corpus Acrobatics, magische kunsten in Grote Kerk Breda

Vandaag, 22 juni, viert Breda het 50-jarig bestaan van het orgel in de Grote Kerk tijdens het orgelfestival van 20 tot 26 juni. Ik ga als Haagse Jitter on tour om te kijken naar een magische show van de cortortionisten van Corpus Acrobatics.

Corpus Acrobatics op de foto

Het gezelschap van Corpus Acrobatics kwam een jaar geleden op mijn pad tijdens een voorstelling in de Scheveningse Lourdeskerk. Mega onder de indruk van de mooie acrobatische kunsten, heb ik wat foto’s gemaakt. Na het fijne ontvangst hiervan hebben Vincent Michels en ik contact gehouden met het idee om weer eens een show op de foto te zetten. Vanavond komen mijn werelden van kunst en foto weer samen. De kunst van dans en acrobatiek op wonderbaarlijke muziek op een magische locatie.

Wauw, wat een kerk, wat een orgel!

Aart Bergwerff, organist van dit kunstwerk, is aan het warmspelen als ik via de smalle wenteltrap boven kom. Aart vertelt over dit unieke orgel en showt tegelijkertijd de intense klanken en kunsten. Een magische samensmelting. Wauw… Net een synthesizer! 50 jaar geleden volledig herbouwd onder begeleiding van organist Jaap Hillen. En wat een klank, power en schoonheid! 

De doorloop: flex in de kerk

Vincent Michels en Marley Eltz maken voor elke gelegenheid een choreografie waar je je vingers bij af likt. De passie voor de bewegingskracht van het lichaam is bij te horen en zien in hun werk. Bij de doorloop wordt op elke pas en beweging van de mooie elastieke Li Ling Kassing en Manuela Mücke gelet om vanavond een waanzinnige show neer te zetten. De puntjes op de i worden besproken en Corpus Acrobatics is er klaar voor in de Grote Kerk Breda.

Door de kerk

Voordat het allemaal echt gaat beginnen doe ik een rondje kerk. Bij elke steen is wel stil te staan. De kerk doet me denken aan de kathedraal van Antwerpen (die in dezelfde periode en stijl blijkt te zijn gemaakt). Verbluft, omhoog kijkend van grond naar het plafond van het enorme gewelf. Zo’n 200 stoelen staan in kerk klaar voor het publiek van vanavond. In het midden de waterkom waar in- en om de show te zien is. Vincent en ik bespreken de plannen voor vanavond en raken diep in het geprek over de locatie, de show, het geloof en ongeloof.

De show: max flex

Aart Bergwerf gaat samen met Bert Mooiman (voormalig organist van dit orgel) achter het orgel en zetten vierhandig de Ouverture uit A Midsummer Night’s Dream van Mendelssohn in. Piéce d’Orgue (Bach) en Mein Junges Lebes Hat Ein End (Sweellinck) volgen. Tijdens Het Zwanenmeer (Tjaikovski) en Le Cygne (Saint-Saëns) door Aart, geven Li Ling en Manuela alles. Oogstrelend en mond open vallend. Niet te bevatten hoe deze perfecte cortortionisten de choreo op het podium en in de ‘doop’kom soepeltjes performen. Zo mooi om verschillende kunstvormen op een bijzondere locatie als dit samen te zien en voelen komen.

Van Aart voor Hillen

Voordat Aart en Bert weer achter het orgel gaan om de Bruiloftsmars uit A Midsummer Night’s Dream te spleen, wordt er een cd gepresenteerd. Niet zomaar een: 50 jaar orgel Grote Kerk Breda door Aart Bergwerff. Een live registratie in de kerk. De eerste cd overhandigt hij aan de familie van Jaap Hillen.

Een magische avond voor oog en oor en alle andere zintuigen. Nog kippenvel ervan!